Тараненко Лариса Іванівна
доктор філологічних наук, професор, в. о. завідувача кафедри теорії, практики та перекладу англійської мови
Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
У 1996 р. закінчила з відзнакою факультет англійської мови Київського державного лінгвістичного університету (нині – Київський національнийлінгвістичний університет).
У 2003 р. захистила кандидатську дисертацію «Просодичні засоби реалізації зв’язності тексту англійської прозової байки (експериментально-фонетичне дослідження)» під керівництвом проф. А.А.Калити.У 2006 р. присвоєно вчене звання доцента.
У 2016 р. захистила докторськудисертацію «Просодичні засоби актуалізаціїанглійських фольклорних текстів малої форми(експериментально-фонетичне дослідження)» під керівництвом проф. А.А. Калити.
Стажнауково-педагогічної роботи у вищому навчальному закладі – понад 20років.
Основні етапи педагогічної та науково-педагогічної діяльності у вищих закладах освіти:
– у Київському національному лінгвістичному університеті:
з 1996 р. по 2006 р. на посадах викладача, старшого викладача та доцента кафедри фонетики англійської мови;
з 2006 по 2007 р. – завідувач кафедри англійської мови факультету перекладачів.
-у Державному економіко-технологічному університеті транспорту:
з 2007 по 2008 р. – доцент кафедри української та іноземних мов;
– у Національному технічному університеті України «КПІ»:
з вересня 2008 р. по грудень 2016 р.– доцент кафедри теорії, практики та перекладу англійської мови факультету лінгвістики;
з січня 2017 р. – професор кафедри теорії, практики та перекладу англійськоїмови факультету лінгвістики.
Контакти:
e-mail: larysataranenko@gmail.com
Web-сторінка викладача – http://intellect.ktppam.kpi.ua/profile/tli1
taranenko.org.ua
Викладацька діяльність
За період науково-педагогічної діяльності Л.І. Тараненко викладала практичний курс фонетики англійської мови, читала курс лекцій з теоретичної фонетики англійської мови, розробила та викладала курс за вибором “Використання текстів малої форми як засобу набуття мовленнєвої компетенції” (КНЛУ); викладала курс ділової іноземної мови (ДЕТУТ).
На теперішній часчитає курс лекцій та веде практичні заняття із кредитних модулів “Зіставна граматика”, “Теоретична граматика англійської мови”, “Зіставна фонетика” – для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, “Сугестія в мовленнєвій комунікації” – для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти та «Сучасні тенденції в лінгвістичних і перекладознавчихдослідженнях» –для здобувачів ступеня доктора філософії.
Наукова робота
Напрями наукової діяльності
Коло наукових інтересів Л.І. Тараненкоспрямоване на вирішення низки питаньзагальногомовознавства, фонетики, фоностилістики, когнітивноїфонетики, лінгвістикитексту, прагмалінгвістики, психоенергетикиусного мовлення, синергетикиі сугестіїмовлення, за результатами яких опубліковано понад 150 наукових праць монографічного, довідникового й навчально-методичного характеру. охоплюютьзагальне мовознавство, фонетику, фоностилістику, когнітивнуфонетику, лінгвістикутексту, прагмалінгвістику, психоенергетику, синергетику і сугестію мовлення.
Теоретичні напрацювання Л.І. Тараненко включають: класифікацію функціональних, структурних і семантичних ознак озвученого тексту англійської прозової байки; модель механізму її актуалізації в процесі комунікації; алгоритмічно-фабульні моделі англійських прозових байок, що актуалізують позитивні та негативні етичні ідеї; узагальнену модель генезису жанрів художніх творів; узагальнену графічну модель концептосферизмістового насиченнярізножанрових фольклорних текстів; типові алгоритмічні моделі структурно-фабульної побудови текстів англійської фольклорної загадки, прислів’я, казки, притчі, міфу, легенди, анекдоту; синергетичну модель психоенергетичногомеханізму сугестивного впливу фольклорного текстуна реципієнта; когнітивно-креативну модель декодування загадки реципієнтом; синергетичні моделі саморозвитку фоноконцептівфольклорних творів; енергограмиусної актуалізації тексту; кількісний К-критерійрівня актуалізації емоційно-прагматичного потенціалу висловлення (у співавторстві з А.А. Калитою).
Крім того, Л.І. Тараненко здійснює керівництво аспірантамиі здобувачами кафедри, виконує обов’язки членаспеціалізованихвченихрад Д 64.051.27 для захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора (кандидата) наук за спеціальностями 10.02.04 – германські мови, 10.02.16 – перекладознавствов Харківському національному університеті імені В. Н. Каразіна таД 17.051.02 для захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора (кандидата) філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови у Запорізькому національному університеті; виступає опонентом на захистах кандидатських і докторських дисертацій, керує науково-дослідною роботою студентів, рецензує наукові та науково-методичні праці (статті, робочі програми, посібники, підручники, методичні рекомендації, дисертаційні праці тощо),готує відгуки на дипломні й магістерські роботи студентів, а також на автореферати дисертацій.
Публікації
Основу наукового доробку Л.І. Тараненко складають понад 150 робіт експериментального, теоретичного і методологічного рівнів, у тому числі 2 одноосібні монографії, 1 закордонна колективна, 3словники, 4 навчальних посібники, один з яких з грифом МОН України, понад 90 статей, опублікованих у фахових ізакордонних виданнях, та тези доповідей на міжнародних і всеукраїнських конференціях.
Список основних наукових праць Тараненко Лариси Іванівни
Монографії:
Словники:
Навчальні посібники:
Публікаціїу міжнародних рецензованих виданнях:
Закордонні публікації:
Статтіу фахових вітчизняних виданнях:
Методична робота
Методична робота охоплює розробку навчальних і робочих програм з дисциплін “Зіставна граматика”, “Теоретична граматика”, “Соціокультурна парадигма лінгвістичних досліджень”, а також рейтингових систем оцінювання знань, умінь і навичок студентівіз зазначених дисциплін; пакету контрольних робіт Ректорського контролю з дисциплін “Зіставна граматика”і “Теоретична граматика”.
Методична робота також спрямована на забезпечення навчального процесу та самостійної роботи студентів навчальними матеріалами, зокрема здійснено видання «Словникафонетичних термінів (A Concise Dictionary of Phonetic Terms) (англ. мовою) та Посібника для самостійної роботи з англійської мови (TheSelf-Study Guide in English(1st year), супроводжуваного озвученням його матеріалу,для студентів І курсу кафедри ТППАМ ФЛ НТУУ «КПІ».
Стажування
Л.І. Тараненко проходила стажування у США (Університет Аляски, м. Анкоридж); в навчально-методичному комплексі «Інституту післядипломної освіти» НТУУ «КПІ» (02.03.-05.04.2010та 27.10-15.12.2015); в Інституті мовознавства ім. О.О. Потебні Національної академії наук України в рамках VII Міжнародної Літньої наукової школи «Східнослов’янські мови і літератури в історичному і культурному контекстах: когнітивна лінгвістика і концептуальні дослідження» (9.-19.07.2012, 72 год.); на курсі проф.М. Берка «Риторика й переконування» (25-27.09.2012, 10 год., Центр когнітивних і семіотичних досліджень, Київ, КНЛУ); на курсі проф. Б.Помпіно-Маршала«Сучасний стан розвитку фонологічної теорії» (ун-т ім. О.І.Гумбольдта, Берлін, Німеччина, 15.10-4.11.2012, 24 год.); на курсі доктора філологічних наук, проф. Жаботинської С.А. «Школы когнитивной лингвистики: методологические основы» (5-8.02.2013, 18 год., Київ, КНЛУ, Центр когнітивних і семіотичних досліджень, Українська асоціація когнітивної лінгвістики і поетики); в Східноєвропейському національному університеті імені Лесі Українки, інститут іноземної філології, курс «Ключові проблеми германського та романського мовознавства» (м. Луцьк, 13-15 червня 2014 р., 54 год. та 7.05.2019–2.06.2019, 54 год.); у Великобританії (Teachers’ Training Course at BLS English School, Bury St Edmunds, Suffolk, UK), 13.08.2017 – 22.08.2017 (108 год.); уСумському державному педагогічному університеті імені А.С. Макаренка (наказ № 3085-п від 23.09.2019 р.) з 1.11.2019 по 20.12.2019 (180 год.), посвідчення ПЗ 02125510/000066-19.
Організаційна діяльність
Вона є членом Всеукраїнської громадської організації «Українська асоціація когнітивної лінгвістики і поетики» (УАКЛіП), Міжнародної спілки лінгвістів «Societas Linguistica Europaea» (https://societaslinguistica.eu/members/) та Київської фонетичної школи(https://terraludens.org).
СТОРІНКА ВИКЛАДАЧА